woensdag 23 februari 2011

New horizons

Thailand, Maleisië, Singapore, Indonesië!

Mei 2011...

zondag 17 oktober 2010

Home?

Terug "thuis". Voelt heel vreemd aan...

Het duurde even voor we beide onze draai terugvonden hier, maar alles gaat weer zijn gewone gang. Hebben een onvergetelijke reis meegemaakt die ons beide in een positieve manier heeft veranderd.

Bedankt aan iedereen die ons via deze blog gevolgd heeft en af en toe wat comments heeft achtergelaten. Was leuk om te lezen dat er op het thuisfront meegeleefd werd. Voor de dromers onder ons... De wereld is een prachtige plek om te ontdekken, het vergt enkel wat moed om die eerste stap zetten.

Two roads diverged in a wood, and we...
We took the one less traveled by,
And that has made all the difference.

zaterdag 18 september 2010

Om de een of andere reden kregen we het in onze kop om Ko Tao toch maar te verlaten... We zaten hier immers al 2 weken en wilden voor we terug naar huis vertrokken nog een ander eiland meepikken. Iedereen rade het ons af om naar Ko Samui te gaan (blijkbaar volledig volgebouwd met hotels, mc donalds, burger kings, 7Elevens,...). Dus wij de volle 65km met de speedboat richting Ko Pah-ngan. Maar van de moment dat we op dit eiland aankwamen liep alles maar dan ook alles mis... Superonvriendelijke mensen, onredelijke prijzen, zatte backpackers, veel lawaai. Gewoonweg een verkracht eiland (Sorry Jill, maar echt nix voor ons). Het eiland is beroemd om zijn party's. Voor elke gelegenheid hebben ze hier wel een feesje (Full moon, Half moon, Black moon, Blue moon, etc...). We wilden graag een rustig stuk van het eiland opzoeken, maar omdat de afstanden veel te groot waren en de taxi's hier van profiteerden door veel te hoge prijzen te vragen besloten we om ELK een brommerke te huren. Slecht plan, blijkbaar... Lie is dus gevallen met de brommer, en heeft zeer zware schaafwonden die net als mijn voet ni genezen door de hoge luchtvochtigheid. Brommer was beschadigd, maar gelukkig hebben we ons eruit kunnen lullen (verhaal volgt nog!). Naar de kliniek geweest en toch maar besloten om een taxi te nemen naar het noordelijke en rustigere deel van het eiland. Daar een beach-hut op een verlaten strand gevonden en geprobeerd om er nog het beste van te maken. Maar was moeilijk voor lie omdat ze nimeer in het water mocht gaan. Maar de omgeving en de zonsondergang die we te zien kregen waren echt wel de moeite.Na 2 dagen namen we de boot richting Chumpon en zo terug de bus naar Bangkok. Ongeveer 19u later om 5u 'smorgens kwamen we aan op Khaosan Road, nog op zoek naar een guesthouse.

dinsdag 14 september 2010

Het is heel erg moeilijk om Ko Tao te verlaten. Velen zeggen dat het eiland niet zomaar een vakantiebestemming is in de Golf van Thailand, maar een levenswijze. En in die redenering kunnen we ons beide helemaal vinden. We planden 4 dagen op onze route maar zitten hier nu al 12 dagen. Velen blijven hier dan ook enkele jaren "plakken". We hebben ondertussen nog 3 extra zeeduiken gedaan, waaronder 1 nachtduik. De nachtduik zelf was heel erg cool. Bij zonsondergang uitvaren met de boot. Met duiklampen afdalen en terechtkomen tussen een school jagende baracudas van 1,5m. Bij het boven water komen, en op je rug naar de boot zwemmend kregen we de prachtigste sterrenhemel te zien met in de verte nog eens bliksemschichten.Ondertussen is het duiken voor mij althans (Mike) afgelopen. Gisteren morgen naar het ziekenhuis moeten gaan om mijn voeten te laten opensnijden door ne ladyboy... Bij mijn laatste duiken had ik enkele diepe "bleinen" gekregen en zo was er een infectie in beide voeten terecht gekomen. Typisch...Nog een week en we reizen weer naar België. Waarschijnlijk via Ko Pha-ngan en Surat Thani en zo terug naar Bangkok.

woensdag 8 september 2010

Sukhotai en Ayuthaya waren twee vroegere hoofdsteden van het oude Siam koningkrijk, (oude naam van Thailand) en zijn vooral bekend voor de prachtige tempel-ruïnes. In Sukhotai hebben we het historisch park met de fiets verkend. (alles lag gecentreerd bij mekaar) Ayuthaya hebben we met de brommer gedaan, omdat hier de afstanden veel te groot waren. Door beide steden zijn we tamelijk snel doorgerushed, gewoonweg omdat we alletwee "tempelmoe" zijn. Kunnen echt geen tempels meer zien en we wilden zo snel mogelijk op een strand liggen.Hebben daarom de trein van Ayuthaya naar Bangkok genomen en hier met de bus naar Chumpon doorgereisd. Daar de ferry genomen naar het eiland Ko Tao. Ongeveer 16u onderweg geweest. De treinrit op zich was wel een belevenis. In een overvolle treinwagon, tussen de kippen, eten, groenten, half uit de trein hangend doorheen het platteland, tot je in de verte Bangkok ziet opdagen. Als je de stad binnen rijdt, dan krijgje pas een goed beeld van hoe groot Bangkok eigenlijk wel is. Het duurde ongeveer 50 min voordat we langs alle 7 treinstations en krottenwijken passeerden om uiteindelijk in het eindstation te stoppen.We zitten nu een week op Ko Tao. Hebben beide een "PADI Open Water Diver" opleiding gevolgd in de "Sunshine Divers" duikschool, EN geslaagd! Een kleine duikschool in het zuiden van het eiland in een superprachtige baai. Perfecte locatie om nieuwe mensen te leren kennen. (Hele chille sfeer en supercoole groep waar we inzitten.) De voorbije dagen hebben we 4 zeeduiken gedaan tot een max diepte van 18m. Hebben de duikmicrobe echt wel te pakken want de volgende dagen zijn we zeker nog van plan om nog enkele "fun dives" te doen.

vrijdag 3 september 2010

Eden!

Jansom Bay / Ko Tao, Thailand

dinsdag 31 augustus 2010

Street Fighter

Chiang Mai is kwa oppervlakte maar 1/5de van Bangkok maar heeft bijna evenveel Wats (tempels). In bijna elke straat, school vind je er wel één terug. Hebben beide nu wel ff gnoeg tempels gezien. De sfeer is ook heel verschillend, mensen zijn nog vriendelijker, relaxter. Het is hier ook een echt shoppingparadijs, Lie moet haar echt inhouden. Van maandag tot vrijdag is er de beroemde Night Market, en in de weekends heb je de "Saturday Walking Street" en de "Sunday Walking Street". Beide een markt over een afstand van enkele kilometers en de perfecte manier om lokale gewoontes en specialiteiten van de Thai te leren kennen.De voorbije dagen hebben we de Chiang Mai Zoo, Chiang Mai Aquarium bezocht, thaise gerechten leren maken in een "Thai Cooking School", een jungle trekking en rafting gedaan ten noorden van de stad. Maandagavond hebben we een traditionele thaise massage gekregen (auw!) en zijn we naar DE nationale sport van Thailand gaan kijken: "Muay Thai Boxing". De Thapae boxing tempel organiseert elke avond gevechten, is hier gewoon super populair. En echt wel cool om eens mee te maken.
"Die gaste kunne trappe jongeeuh, die trappe zo een brommerframe krom!"
We kregen 7 gevechten te zien met als hoogtepunt het internationale gevecht "Thailand vs Frankrijk" (tot 71kg) waarbij de fransman de kampioen van Chiang Mai uitdaagde. Prijzenpot was 100.000 baht (€2500). Super veel geld naar thaise normen, het gemiddeld inkomen ligt hier rond de €10 per dag. Fransman was beter maar moest in de derde ronde opgeven omdat ze het bloeden niemeer gestopt kregen. Maar goe da we ons geld ni op Frankrijk ingezet hadden.Nu zitten we in Sukhothai, vroegere hoofdstad van Siam (vroegere benaming van Thailand).